Hoe verder met Jacobus Penn- en Trompenbergerweg?

In januari gaven we u in dit artikel informatie over het verloop van het ontwerp van de Jacobus Pennweg en de Trompenbergerweg. Hier nu een nieuwe update naar aanleiding van de door de gemeente verstrekte tekeningen en terugkoppeling.

Update 19 september 2024: de gemeente heeft een project pagina geopend: https://hilversum.nl/projecten/herinrichten-straten/herinrichten-trompenberg-oost

Op 18 maart was er een derde sessie georganiseerd door de gemeente Hilversum om een nieuw ontwerp voor de genoemde straten te presenteren. Ditmaal vond de sessie plaats in het MCO. De sessie werd geleid door een onafhankelijke gespreksleider, die de bijeenkomst goed liet verlopen. De opkomst vanuit de bewoners was hoog en ook het projectteam was goed vertegenwoordigd met projectleider, ontwerpers, verkeerskundige en de uitvoerder. Ook was wethouder Scheepers aanwezig.

De gemeente presenteerde de aanpassingen op het ontwerp van 6 december 2023. Er werden diverse vragen gesteld vanuit de zaal, maar de sfeer was waarneembaar positiever en constructiever dan in de voorgaande sessie. De vragen werden genoteerd en zijn in de hieronder bijgevoegde vraag-antwoord sectie overgenomen. De belangrijkste punten zijn:

  • de straten worden versmald om daarmee de snelheid van het verkeer te reduceren
  • auto’s dienen op straat en niet in de berm geparkeerd te worden
  • de rotonde verdwijnt en het kruispunt wordt kleiner
  • het stuk Trompenbergerweg richting Krugerweg wordt fietsstraat/bestemmingsverkeer
  • de gemeente zal na oplevering evalueren of de maatregelen het gewenste effect hebben, of dat er meer maatregelen nodig zullen zijn (bijv. drempels plaatsen)

Hieronder de vragen en antwoorden vanuit de gemeente. Het ontwerp zoals gepresenteerd op 18 maart 2024 is hier te downloaden.

Algemeen
– Terug naar de basis: verkeer remmende maatregelen op bestaande situatie
– Smaller maken straten tot 5m1 of handhaven huidige breedte
– Hoekiger maken kruisingen
– Veiligheid fietsers is prioriteit 1
– Website is binnenkort beschikbaar

FAQ
Fietspad Trompenbergerweg tussen Krugerweg en Trompenbergweg huisnr 41. Wordt dit een fietsstraat?
-> Nee hier komt een fietspad waar bestemmingsverkeer mag rijden.
Is het fietspad van rood asfalt gemaakt?
-> De mogelijkheden worden onderzocht in samenspraak met de wethouder.
Kan het fietspad worden afgesloten met een obstakel, zoals bijvoorbeeld een paal ter hoogte van huisnummer 41?
-> Nee, dit zorgt ervoor dat bestemmingsverkeer achteruit gaat rijden. Dit vergroot de verkeersonveiligheid.
Is het mogelijk om de splitsing Trompenbergerweg en Jacobus Pennweg hoekiger te maken, bijvoorbeeld door het vellen van de boom?
-> De gemeente gaat onderzoeken hoe de aansluiting zo hoekig mogelijk gemaakt kan worden, zonder het vellen van de boom. De aansluiting zal zo gemaakt worden dat auto’s voornamelijk over de Jacobus Pennweg richting de watertoren worden gestuurd en de fietsers de Trompenbergerweg nemen richting de Krugerweg.

Kruising Jacobus Pennweg en Ceintuurbaan. Komt de rotonde terug?
-> De rotonde van keien komt niet terug. Het kruispunt wordt versmald met zo haaks mogelijke bochten. Daarmee wordt het ook een gelijkwaardig kruispunt waarbij rechts voorrang heeft.
Wordt dit een verhoogd kruispunt?
-> Nee dit kruispunt wordt niet verhoogd. Indien na de realisatie blijkt dat er te hard wordt gereden, zullen er aanvullende maatregelen worden genomen.

Kruispunt Trompenbergerweg en Van Hengellaan
Nu de keien in de bocht weg zijn, is men geneigd in deze bocht te hard te rijden. Komen de keien terug?
-> Nee de keien komen niet terug. Waar de keien oorspronkelijk lagen, komt de nieuwe zijkant van de weg te liggen. De weg bij de kruising wordt versmald en hoekiger gemaakt.

Kruising Trompenbergerweg t.h.v. huisnr. 51 en 57
Is het mogelijk de straat tussen de Bussumerergrintweg en Trompenbergerweg nr. 51 en 57 eenrichtingsverkeer te maken?
-> Het is niet mogelijk de weg eenrichtingsverkeer te maken in dit project. Ten eerste omdat de participatie dan verder uitgebreid dient te worden. Ten tweede is het beleid van de gemeente geen extra een richtingswegen toe te voegen.
Kan er een voorrangbord worden geplaatst zodat in- en uitrijdend verkeer elkaar niet in de weg zitten?
-> In het huidige ontwerp wordt deze niet opgenomen. Als bij de evaluatie blijkt dat er nog problemen zijn, kunnen er in overeenstemming met onze verkeerskundige en de bewoners, aanvullende maatregelen worden toegepast.

Kruising Bussemergrintweg en Trompenbergerweg
Hoe verbetertde nieuwe situatie de verkeersveiligheid?
-> De auto’s die vanaf de Bussumergrintweg de Trompenbergerweg op rijden, dienen altijd dezelfde kant van de boom te passeren. Dit is verduidelijkt door een hoekigere bocht en verhoging aan de kant van de boom met keien. Deze zijn overrijdbaar voor groot vrachtverkeer en goed aanwezig om auto’s om de boom heen te laten rijden. Deze aanpak heeft geen negatieve invloed op het fietsverkeer.
Waarom is er niet voor gekozen het nieuwe versmalde stuk helemaal groen te maken?
-> Dan is het voor vrachtverkeer niet meer mogelijk om de bocht te maken.

Krugerweg
Waarom zijn er 5 parkeerplaatsen gerealiseerd bij de aansluiting van de Jacobus Pennweg op de Krugerweg?
-> Omdat hier niet op de rijbaan kan worden geparkeerd zonder hinder te veroorzaken voor verkeer dat de wijk in- en uitgaat.
Waar is het de bedoeling dat je parkeert?
-> Op de rijbaan en niet in de bermen. (Alle wielen op de verharding)
Komt er een parkeerverbod?
-> Overal waar nu een parkeer- of stopverbod geldt komt dit terug

Waarom komen er geen drempels? Eerst weg versmallen met geparkeerde auto’s op de rijbaan. Na de aanleg doen wij diverse snelheidsmetingen. Naar aanleiding van de uitkomsten van de meting komen er eventueel aanvullende maatregelen op specifieke locaties.

Op dit moment wordt op het noordelijke deel van de Trompenbergerweg geparkeerd op de loopstrook langs de rijbaan. Hoe wordt dit voorkomen?
-> Aan deze zijde van de straat komt een parkeerverbod. De rand van de weg wordt verhoogd aangelegd, zodat het onderscheid tussen de loopstrook en de rijbaan beter herkenbaar wordt. Aan de andere zijde van de weg mag op de rijbaan worden geparkeerd.

Op dit moment wijken auto’s regelmatig uit over de loopstrook op het noordelijk deel van de Trompenbergerweg. Hoe wordt dit voorkomen?
-> Zie antwoord op vorige vraag

Vorige

En weer een geslaagde ALV!

Volgende

Grote renovatie tennisbanen HTLC-Hoogerheide

  1. Margreet Pel

    Geen hoekige kruisingen. Dit is voor fietsers levensgevaarlijk.
    ook het smaller maken van de wegen is onverstandig en ook voor fietsers gevaarlijk. Zowel auto’s en fietsers hebben hun plek nodig. zo breed zijn onze lanen niet. de borden met stopverbod vind ik ook bijzonder vreemd.
    Zeker voor mantelverzorgers, pakketbezorgers etc.
    mgmkrijnen@gmail.com

  2. Jvan van Duinkerken

    Plaatsen van de borden, die aangeven, dat er niet gestopt mag worden.
    ik heb hierover het overleg gemist.
    Voor fietsers zijn hoekige kruisingen levensgevaarlijk. Auto’s gaan nog meer ruimte nemen ten koste van de fietsers.

  3. A.U.B.
    duidelijk aangeven maximale snelheid 30 km per uur in hele wijk

Laat een antwoord achter aan Jvan van Duinkerken Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén